Fenadismer està recollint les queixes que li estan arribant en les últimes setmanes per part de transportistes espanyols que pretenen renovar la seva flota amb l’adquisició de nous camions, ja que s’enfronten a temps d’espera per al seu lliurament de fins a un any, especialment en el cas dels caps de tractors, afectant gairebé tots els fabricants de vehicles industrials que operen al nostre país.

Hi ha diversos factors que han influït en aquesta situació anòmala, ja que la desacceleració de l’activitat de les fàbriques a causa de la pandèmia, especialment durant l’últim any, s’ha relacionat amb la falta d’oferta d’alguns components electrònics procedents d’Àsia, així com amb l’augment de les comandes de nous camions per part dels transportistes, a causa del transport de vendes durant gran part del 2020.

De fet, segons dades de l’Associació Nacional de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac) del primer trimestre del 2021, la venda de nous caps de tractors en comparació amb el mateix període del 2020 ha augmentat més d’un 45%, amb un creixement de gairebé el 12% en relació amb el mateix trimestre del 2019.

La conseqüència directa d’aquest extraordinari retard en el lliurament de nous camions és la important reactivació del mercat de segona mà per als vehicles industrials a Espanya, amb l’augment del valor dels camions usats en alguns casos fins a un 20%, i fins i tot amb la manca de vehicles disponibles en alguns segments, la qual cosa està obligant els transportistes espanyols a comprar camions en altres països de la Unió Europea.